Личният лекар е лекарят, който има широко познание по медицина и чиято цел е да превантира, да поставя диагнози и за насочва пациентите към различни специалисти. Личните лекари в България са най-близкото медицинско лице до пациентие.
Основни задачи на личния лекар
Личният лекар проследява живота на пациентите и може да им помага да се грижат по най-добрия начин за здравето си.
Личният лекар е първата инстанция, при която пациента се явява, когато има здравен проблем.
Личният лекар управлява и съхранява голяма част от информацията за здравето на пациентите си.
Личният лекар издава направления за специалисти плащани от НЗОК, издава болнични на работещите, насочва за хоспитализация и тн.
Личният лекар отговаря за задължителните реимунизации на пациентите.
Личният лекар отговаря за поставянето на пожелателните ваксини като тези за сезонен грип, COVID и други.
Личните лекари извършват задължителните годишни прегледи на пациентите и водят отчет.
Как се става личен лекар?
Нужни са:
Завършване на висше медицинско образование със специалност "Медицина"
Нужна е придобита специалност по „Обща медицина“
Завършилитае трябва да се впишат в регистъра на лекарите на Българския лекарски съюз.
Нужно е да се сключи на договор с НЗОК
Важно е да се знае, че:
Пациентите имат право сами да изберат личния си лекар. Смяната на личния лекар може да стане два пъти годишно.
Свържете се с личния си лекар веднага щом можете. Нужно е да го информирате за състоянието си възможно най-скоро.
Следвайте инструкциите, които вашият ОПЛ ще Ви даде.
Ако посещавате кабинета и смятате, че сте заразни, задължително носете маска и пазете останалите пациенти около Вас.
Носете личната си амбулаторна карта (здравен картон), където ОПЛ ще попълни информация за болничния.
Нужно е да знаете името на фирмата в която работите и адреса ѝ и точната позиция, на която сте назначени. Те ще бъдат вписани в болничния лист.
Представете болничния лист пред работодателя си. Нужно е да представите болничния и в писмен вид.
Прочети повече Прочети по-малко
Заплащане на личния лекар
Личните лекари имат три стълба за финансиране на услугите си:
Потребителски такси – 2.90лв за всички пациенти, 1лв. за пенсионери. Има и група от паценти, които са освободени от потребителска такса.
Капитация за пациенти – плащания, които НЗОК прави към ОПЛ на база брой на пациентите записани при дадения общопрактикуващ лекар. Сумите са различни за пациенти деца, пациенти до 65 годишна възраст и пациенти над 65 годишна възраст.
Платени услуги – това са услуги непокрити от НЗОК, които ОПЛ предлагат. Такива са различните видове инжекции, смяна на превръзки, сваляне на конци, различни документални услуги.
Прочети повече Прочети по-малко
Направления
Ограничени брой направления – Направленията за специалисти, които даден ОПЛ може да предостави са ограничени. Предоставят се от НЗОК всеки месец и са лимитиран брой.
Направленията в България са електронни, но не дистанционни. Това означава, за да се издаде направление е задължително да посетите своя личен лекар за преглед и по преценка на лекаря се издава направлението.
Направленията за специалист са с давност от 30 дни от датата на издаване.
Личен лекар може да откаже издаването на направление за специалист.
Освен личните лекари, направления могат да издават и лекарите специалисти, като предоставят направления за други специалисти.
Прочети повече Прочети по-малко
Как се сменя личен лекар
Личният лекар на здравноосигурените лица може да се сменя при няколко обстоятелства. При желание на пациента, като това става два пъти в годината : между 1 и 30 юни и между 1 и 31 декември. Другите случаи са когато пациента сменя адрес или даденият лекар прекрати своят договор с РЗОК. Необходимият документ за смяна е регистрационен формуляр, който може пациента да свали от сайта на НЗОК в секцията “За граждани – “Регистрационни форми за избор на общопрактикуващ лекар”. За да е успешно прехвърлянето, пациентът трябва да избере формуляра за “постоянен избор на общопрактикуващ лекар”. За повече информация всеки пациент може да разледа гърба на формуляра или да получи помощо в РЗОК. От датата на прехвърляне, новият личен лекар е длъжен да предоставя медицински грижи за пациента.
Прочети повече Прочети по-малко
Хоспитализация
1. Посещение при личния лекар:
Пациентът посещава личния си лекар поради здравословен проблем.
Личният лекар преглежда пациента и назначава лечение.
При необходимост личният лекар назначава медико-диагностични изследвания и/или консултация със специалист.
Пациентът заплаща потребителска такса за прегледа (освен ако не е освободен).
2. Изследвания и консултации:
Пациентът извършва назначените медико-диагностични изследвания в лаборатория.
Пациентът заплаща такса за вземане на биологичен материал в лабораторията.
Пациентът посещава специалист със съответното направление (талон).
Специалистът преглежда пациента и може да назначи допълнителни изследвания.
Пациентът заплаща потребителска такса за прегледа при специалиста (освен ако не е освободен).
3. Вземане на решение за хоспитализация:
Личният лекар или специалистът преценява, че лечебната цел не може да се постигне в условията на извънболнична помощ.
Лекарят обсъжда с пациента необходимостта от хоспитализация, обяснява диагнозата, начина на лечение и рисковете.
Пациентът дава информирано съгласие за хоспитализация.
При спешни случаи или определени клинични пътеки, направление може да бъде издадено и от лекар в болнично заведение.
4. Издаване на направление за хоспитализация (бл. МЗ-НЗОК № 7):
Личният лекар или специалистът издава направление за хоспитализация.
Към направлението се прилага амбулаторен лист с анамнеза, обективно състояние, предприети дейности и мотиви за хоспитализация.
В амбулаторния лист се вписва диагнозата, с която пациентът се насочва за лечение в болница.
При отказ от хоспитализация, това се документира писмено с подпис на пациента.
Един екземпляр от направлението и амбулаторния лист остават при личния лекар.
5. Подготовка за хоспитализация:
При необходимост от издаване на болничен лист, пациентът предоставя личната си амбулаторна карта.
При необходимост пациентът си осигурява бележки за кръводаряване от един или двама кръводарители.
При необходимост пациентът провежда консултация с кардиолог.
Пациентът може да извърши предварително назначени изследвания (образни и клинико-лабораторни), но болницата не може да ги изисква задължително.
6. Избор на болница:
Пациентът избира болница, която има договор с РЗОК за лечение по съответната клинична пътека.
7. Постъпване в болница:
Пациентът посещава избраната болница в рамките на 30 дни от издаването на направлението.
В диагностично-консултативния блок (ДКБ) на болницата се извършва преглед.
При наличие на индикации за хоспитализация, пациентът се вписва в амбулаторния журнал и се планира приемът му.
Пациентът предоставя лична карта и направление за хоспитализация.
При приемането се попълват части II, III и IV от направлението за хоспитализация.
8. Лечение в болница:
Пациентът се лекува в болницата.
Пациентът заплаща потребителска такса за всеки ден болнично лечение (освен ако не е освободен, или след 10-тия ден).
9. След изписване:
При изписване пациентът получава епикриза като бива информиран кога трябва да се яви в отделението за получаването ѝ
При изписването се подготвят документите за издаване на болничен на пациента и обикновено няколко дни след това пациентът може да вземе готовия болничен. За целта болният предоставя информация за фирмата, в която работи.
Болничният, който болницата може да издаде е до 30 дни.
Ужълване на болничения след този период е възможно с до 14 допълнителнителни дни, но за целта е нужно решение на комисия пред която болният се явява. Това е болничен без прекъсване.
Личният лекар не може да удължи болничният предоставен от болницата.
Личният лекар може да издаде друг болничен по стандартния ред за до 14 дни, но само ако има поне един работен ден межди болничния от болницата и новоиздавания болничен. С други думи нужно е прекъсване.
Пациентът предоставя епикризата на личния си лекар за проследяване на здравословното състояние.
Важно:
Направлението за хоспитализация е валидно 30 дни от датата на издаване.
Пациентът има право на информация за здравословното си състояние и лечението.
Пациентът има право на достъпна и качествена здравна помощ.
Пациентът има право на избор на личен лекар и болнично заведение.
Пациентът има задължение да спазва предписанията на лекарите и вътрешния ред на лечебните заведения.
Пациентът има задължение да заплаща дължимите потребителски такси.
Пациентът има задължение да носи личната си здравноосигурителна книжка.
Пациентът има задължение да информира личния си лекар за хоспитализацията.
Прочети повече Прочети по-малко
Имунизации
Имунизациите в България включват задължителните имунизации за деца реимунизации за възрастни както и препоръчителните имунизации, които включват имунизации при пътувания, при извънредни ситуации и имунизации за конкретни заболявания.
Актуален имунизационен календар на Република България – ТУК